2021-06-17 15:41Nyheter

De första hyresgästerna flyttar in i Åhusen

En glad man står på en röd matta bredvid ett bostadshus. I handen håller han upp ett par nycklar och en broschyr.Hassan Alkaseer, en av de allra första hyresgäster att kvittera ut nycklar till en nyproducerad lägenhet.

Det första huset i Väsbyhems nya bostadsområde Åhusen är klart för inflyttning. De nya hyresgästerna kan nu kvittera ut sina nycklar och hinner flytta in och få det mesta på plats lagom innan midsommar. Byggnationen av ytterligare två hus med lägenheter för ungdomar och studenter fortsätter under året.

Under veckan hälsar vi våra nya hyresgäster välkomna till sina lägenheter i det första huset av tre att stå färdigt i det nya helt rökfria bostadsområdet Åhusen invid Järnvägsparken och stationsområdet i Upplands Väsby. 29 välplanerade två- och fyrarumslägenheter har under våren hyrts ut genom vår bostadskö.

I Åhusen byggs sammanlagt 194 hyreslägenheter där merparten av lägenheterna är yteffektiva en- och tvårumslägenheter som riktar sig till ungdomar och studenter. Byggnationen av de två bostadshusen med ungdoms- och studentlägenheter fortsätter under året och inflyttning är planerad under november 2021 och februari 2022.

En man lastar ur en säng från bagageutrymmet från en bil som står utanför porten till ett bostadshus.Humöret på topp när Bahaeddin Ajouri bar in flyttlasset till den nya lägenheten.

- Väsbyhem är en viktig aktör på bostadsmarknaden i Upplands Väsby. Genom nyproduktion av prisvärda lägenheter för unga är vi med och bidrar till samhällsutvecklingen i Upplands Väsby. Extra roligt känns det att vi genom vår stora satsning på ungdoms- och studentlägenheter snart kan erbjuda hela 165 nya bostäder till den grupp som är bland de som har svårast att etablera sig på bostadsmarknaden, säger Amra Barlov Lindqvist vd på Väsbyhem.

Åhusen utgör den första etappen i utvecklingen av den nya stadsdelen som planeras kring Väsby stationsområde. Stationsområdets omvandling där också Järnvägsparken ingår är ett mångårigt utvecklingsarbete. I dagarna övertog Väsbyhem även utvecklingen och förvaltningen av stationsområdets kulturbyggnader invid Järnvägsparken. Visionen är att ta fasta på att gammalt möter nytt där Åhusen står för en del av det nya och de fina byggnaderna i parken står för det gamla.

Fakta Åhusen
Tre bostadshus byggs kring en gemensam gård och som i all Väsbyhems nyproduktion är det rökfritt som gäller för både bostadshusen, lägenheterna och gården. Av sammanlagt 194 lägenheter riktar sig 165 lägenheter till studenter och ungdomar i åldern 18-26 år.

Åhusen ligger invid Järnvägsparken, kulturbyggnaderna och Väsbyån med endast några minuters promenad till buss- och pendeltågstationen.

Väsbyhem utvecklar mobilitetstjänster för hyresgästerna vilket ger hyresgästerna i Åhusen tillgång till en elbilspool.