2022-05-20 08:04Pressmeddelande

Byggstart för kommande etapp av Eds allé

Eds AlléRenderingsbild för nya Eds Allé

Nu påbörjas etapp 2 av Eds Allé, där Väsbyhem i samarbete med Ebab bygger 158 bostäder i klassisk stil. Planerad inflyttning är 2024/2025 och lördagen den 21 maj tas det första spadtaget.

Den första etappen av Eds Allé stod färdig 2020 och den etapp som nu påbörjas kommer att utformas med inspiration av klassisk stil, något som medborgarna har visat att de uppskattar i högre grad. Bland annat så kommer fasaderna utformas med dekorativa detaljer som hämtat stiluttryck från tidigt 1900-tal. Projektet genomförs som delad entreprenad, i samarbete med Ebab.

Vi är stolta över att Väsbyhem nu får bidra till att utöka området med hela 158 nya bostäder. Bostäderna i området har varit väldigt populära och med det nya tillskottet fortsätter vi leverera enligt devisen att Väsbyhem är en värd för alla, säger Amra Barlov Lindqvist, VD på Väsbyhem.

Spadtaget tas lördagen den 21 maj på plats vid Eds Allé.

Inflyttning 2024/2025

Eds Allé är beläget vid Edssjön i Upplands Väsby och i området finns en blandning av radhus, flerbostadshus och fristående hus. Dessa är fördelade på både hyresrätter och bostadsrätter. Under etapp 2 kommer det byggas 158 hyreslägenheter i storlekarna 1-6 rum och kök, med planerad inflyttning 2024/2025.

Det känns fantastiskt att projektet Eds Allé nu är i gång. Väsbyhem möjliggör för ännu fler att få en bostad och det känns såklart extra roligt att det grundar sig i vad väsbyborna har velat se. I projektet har det gjorts flera medvetna val kring hållbarhet och miljöklassning, vilket går i linje med Väsbyhems vision, säger Christine Hanefalk, styrelseordförande på Väsbyhem.

Vi ser verkligen fram emot att ta spadtaget till etapp 2. Att vi på det här konkreta sättet visar att de åsikter som väsbyborna har om gestaltning också får tydligt genomslag är vi stolta över, säger Oskar Weinmar, kommunstyrelsens ordförande i Upplands Väsby.

Hög miljöklassning i fokus

Under arbetet med Eds Allé eftersträvas hög miljöklassning, vilket bland annat innebär noga utvalda materialval, låg energianvändning och innemiljö med effektiv ventilation. Projektet följer krav som ställs av Gröna lån, vilket bland annat innebär 20 % lägre energianvändning än rådande myndighetskrav. Projektledare hos Väsbyhem är Cesar Bengtsson Morales.

Uthyrning av lägenheterna sker efter köpoäng i Väsbyhems bostadskö. Är du nyfiken på området eller bostäderna? Läs mer på vasbyhem.se/nyproduktion.

AB Väsbyhem är ett allmännyttigt bostadsbolag i Väsby. Bolaget äger ca 4 900 lägenheter och ca 40 000 kvm lokaler. Omsättningen för 2021 uppgick till 482 Mkr och soliditeten till 29,00 %. Bolaget är sedan många år ett av de ledande bostadsföretagen i landet och är känt för sin stora andel marknära och småskaliga bebyggelse samt olika kategoriboenden. Väsbyhem är miljöcertifierade enligt ISO 14001 samt kvalitetscertifierade enligt ISO 9001. Närheten till Arlanda (8 minuter) och tågförbindelser till såväl Stockholm (29 minuter) som Uppsala (26 minuter) gör Upplands Väsby mycket attraktivt för såväl boende som företag.

Peyman Rezapour
Trygghets- och säkerhetschef