2024-10-01 09:04Pressmeddelande

Väsbyhem i framkant med digital fastighetsrondering

Väsbyhem effektiviserar fastighetsrondering med hjälp av QR-koderVäsbyhem effektiviserar fastighetsrondering med hjälp av QR-koder

Väsbyhem tar ett stort steg för en mer effektiv verksamhet genom att digitalisera fastighetsronderingen. Med hjälp av QR-koder i de dagliga ronderingarna lyckas bolaget både förenkla och förbättra verksamhetens arbetssätt. Det nya systemet sätter bolaget i framkant när det kommer till att arbeta med digitala verktyg för att optimera fastighetsförvaltning.

Väsbyhem har tidigare använt ett system för fastighetsrondering som både var tidskrävande och komplicerat. Med viljan att utveckla och effektivisera ronderingarna började bolaget söka efter en mer användarvänlig lösning. Samtidigt fanns ett behov att kunna visa myndigheter att kontroller är utförda.

Lösningen Väsbyhem fann var ett QR-kodsystem. När fastighetsteknikerna genomför sina kontroller scannar de en QR-kod med mobilkameran, vilket ger dem direkt åtkomst till en webbsida där de kan checka av de kontrollpunkter som behöver granskas. Vid eventuella avvikelser rapporteras dessa omgående till en central portal, där en digital logg automatiskt skapas som fungerar som bevis på att kontrollen har utförts.

Sedan en och en halv månad tillbaka har Väsbyhem implementerat QR-koderna och installerat dem i 200 undercentraler och fläktrum. Väsbyhem har redan märkt av effektivisering av arbetsprocessen.

Vi är väldigt nöjda med QR-lösningen. De stora fördelarna är att vi sparar tid och får en digital dokumentation på att kontrollerna är genomförda.

Systemet är också väldigt smidigt, och vi kan enkelt lägga till nya kontrollpunkter vid behov, säger Linus Hagestål, fastighetsingenjör på Väsbyhem.

Med det nya systemet visar Väsbyhem att de ligger i framkant inom digitala verktyg och arbetet med att effektivisera fastighetsförvaltning.

Förutom att tidsåtgången minskat vid Väsbyhems fastighetsronderingar har även risken för mänskliga misstag som kan uppstå vid användning av pappersbaserade system minskat. Samtidigt kan bolaget smidigt visa upp detaljerad dokumentation och därmed uppfylla myndighetskrav.

AB Väsbyhem är ett allmännyttigt bostadsbolag i Väsby. Bolaget äger ca 4 900 lägenheter och ca 40 000 kvm lokaler. Omsättningen för 2023 uppgick till 539 (507) miljoner kronor. På koncernnivå är soliditeten 44 (42) procent. Bolaget är sedan många år ett av de ledande bostadsföretagen i landet och är känt för sin stora andel marknära och småskaliga bebyggelse samt olika kategoriboenden. Väsbyhem är miljöcertifierade enligt ISO 14001 samt kvalitetscertifierade enligt ISO 9001. Väsbyhems vision är att vara ”En värd för alla. Idag och imorgon".

Marknad- och kommunikationschef
Caroline Sjölund