2020-06-11 12:23Pressmeddelande

Fastighetsägare i centrala Väsby bildar en ideell förening för ett tryggare Väsby

null

Fastighetsägare inom centrala Väsby, Sigma och stationsområdet har bildat en ideell förening, Tryggare Väsby – Fastighetsägare i samverkan.

Upplands Väsby är en plats där det alltid funnits ett stort engagemang och mycket drivkraft, den snabba stadsutvecklingen är ett av många goda exempel på det. Väsbyhem har under våren tagit initiativ till att jobba med samverkan mellan olika fastighetsägare inom centrala Väsby för att möta boende på alla plan och ta ett gemensamt grepp kring tryggheten.

Syftet med samverkan är att frågan om ökad trygghet och trivsel ska få större genomslagskraft på bred front, då behövs en plattform för samverkan mellan fastighetsägarna. En interimsstyrelse tillsattes i januari och man har valt att driva det viktiga arbetet genom en ideell förening – en svensk variant på BID (Business Improvement District).

För att kunna prioritera trygghetsskapande, brottsförebyggande och trivselskapande åtgärder, både på kort och lång sikt, har föreningen en gemensam budget. Man har möjlighet att jobba med medlemmarnas egna fastigheter och tillsammans med olika aktörer på utvalda platser, så kallad platssamverkan.

Målet med föreningen är en trygg och levande stadsutveckling i området för alla.

- Att Väsby utvecklas och växer är positivt för hela regionen. Trygghet och trivsel måste prioriteras i alla lägen för att Väsby ska fortsätta vara attraktivt för de som redan bor här och de som kommer att flytta hit. Med en stark samhörighet och gemensamma krafter kan fastighetsägarna åstadkomma väldigt mycket, säger Amra Barlov Lindqvist, VD Väsbyhem.

Väsbyhem, Rikshem, Fastighetsägarna Stockholm, Brf Suseboparken och HSB Brf Optimus sitter i styrelsen för föreningen.

För mer information om Tryggare Väsby – Fastighetsägare i samverkan, kontakta:

Karin Göransson
Verksamhetschef