2023-11-21 12:27Nyheter

Väsbyhem nominerade till Laddguldet

Jakop Aslan, verksamhetsutvecklare på Väsbyhem.Jakop Aslan, verksamhetsutvecklare på Väsbyhem.

För tredje året i rad är Väsbyhem nominerade till det ärofyllda priset Laddguldet. Laddguldet utses av 2030-sekretariatet till den fastighetsägare som "Med ett helhetsgrepp och på ett långsiktigt sätt verkar för att främja eldrivna fordon och transporter".

Varje år utses den samhällsaktör som tagit konkreta initiativ för att investera i omställningen till en fossilfri fordonsflotta till Laddguldet. Väsbyhems bidrag till den gröna omställningen består utav målmedvetet arbete med att utöka möjligheten till elbilsladdning för hyresgäster, boende i Väsby och externa besökare. Parallellt möjliggör vi för hållbara transporter genom bilpoolslösningar och paketboxar.

Vi arbetar aktivt för en hållbar laddinfrastruktur genom både laddhubbar, egna laddplatser och bilpoolslösningar. Med ett brett utbud tror vi att vi kan erbjuda något för alla och verkligen få genomslagskraft i den gröna omställningen när det gäller fossilfria transporter. Vi är stolta över att vara nominerade till Laddguldet för tredje året i rad, säger Jakop Aslan, verksamhetsutvecklare Väsbyhem.

Laddguldet uppmärksammar elektrifieringen av transportsektorn och belyser vikten av att tempot och ekosystemets värdekedjor utökas för att Sveriges energisystem ska integrera laddbara fordon. Under 2023 kommer Väsbyhem att inviga sin första laddhubb. Laddhubben kommer att möjliggöra laddning för fler jämfört med att varje elbilsägare ska hyra en egen laddplats, vilket är bra för både miljö och plånbok.

Vi ser hur tidigare vinnare visat prov på kreativitet där initiativen gett ringar på vattnet, öppnat upp för nya samarbeten och skapat långsiktiga lösningar som möter både dagens och morgondagens behov. Oavsett om en aktör arbetar med destinationsladdning, depåladdning, publik snabbladdning eller privat/semipublik laddning finns smarta lösningar och värdefulla lärdomar som behöver komma fler till gagn, säger Maria Stenström, 2030-sekretariatet och sammankallande av juryn.

AB Väsbyhem är ett allmännyttigt bostadsbolag i Väsby. Bolaget äger ca 4 900 lägenheter och ca 40 000 kvm lokaler. Omsättningen för 2022 uppgick till 507 Mkr och soliditeten till 29,05 %. Bolaget är sedan många år ett av de ledande bostadsföretagen i landet och är känt för sin stora andel marknära och småskaliga bebyggelse samt olika kategoriboenden. Väsbyhem är miljöcertifierade enligt ISO 14001 samt kvalitetscertifierade enligt ISO 9001. Närheten till Arlanda (8 minuter) och tågförbindelser till såväl Stockholm (29 minuter) som Uppsala (26 minuter) gör Upplands Väsby mycket attraktivt för såväl boende som företag. Väsbyhems slogan och vision är att vara ”En värd för alla. Idag och imorgon".

AB Väsbyhem