2022-10-21 06:29Nyheter

Landets första Svanenmärkta lekplats är färdigställd

I juni stod Sveriges första Svanenmärkta lekplats klar på Sadelgatan i Upplands Väsby. Projektet genomfördes av Väsbyhem i samarbete med Söve.

Lekplatsen har tagits fram för att locka till aktivitet i alla åldrar och all lekutrustning är Svanenmärkt, vilket gör det till Sveriges första Svanenmärkta lekplats i denna storlek. Med närhet till bostäder, skolor och förskolor är lekplatsen en av Väsbyhems mest välbesökta.

- Vi har haft planer på att göra om lekplatsen ett tag och detta projekt gick helt i linje med Väsbyhems övriga hållbarhetsarbete redan från start. För oss kändes det självklart när vi fick förslaget om Svanenmärkning. Det var även viktigt att det skulle finnas något för alla åldrar – vilket resulterade i allt från gungor och klätterställningar till gymutrustning. Vi fick många nyfikna frågor redan när byggstängslet sattes upp och vi har verkligen längtat efter att få se slutresultatet, säger Jenny Welch, Utemiljösamordnare på Väsbyhem.

Den lekplats som tidigare låg på samma plats var från början av 1990-talet och planer på att uppdatera den hade funnits under en längre tid.

- Redan vid första mötet med Väsbyhem stod det klart att de har ett tydligt miljötänk. Med vårt stora sortiment av Svanenmärkt lekutrustning kunde vi tillsammans planera en helt Svanenmärkt lekplats som är inkluderande för alla. Svanenmärkningen innebär att utrustningen är kontrollerad i alla led. Vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Veronica Kjellin Hörberg, Regionsansvarig Stockholm & Uppland på Söve.

Lekplatsen ligger på Sadelgatan i Smedby, Upplands Väsby.

Övrigt om projektet:
Svanenmärkning är en miljömärkning där bland annat råmaterial, produktion och återvinning kontrolleras. All lekutrustning på Väsbyhems lekplats är Svanenmärkt och på plats finns gungor, hinderbana, lekhus, gym, klätterställning, klätternät och en platsbyggd sandlåda. Konstgräset är gjort av återvunnen plast och delar av ytan är naturgräs. Leverantören Söve är Nordens största leverantör av Svanenmärkt utrustning.

Vid frågor, kontakta:

Jenny Welch, Väsbyhem (Utemiljösamordnare) Jenny.Welch@vasbyhem.se

Veronica Kjellin Hörberg, Söve (Regionsansvarig Stockholm & Uppland) Veronica.Kjellin@sove.se

AB Väsbyhem är ett allmännyttigt bostadsbolag i Väsby. Bolaget äger ca 4 900 lägenheter och ca 40 000 kvm lokaler. Omsättningen för 2021 uppgick till 482 Mkr och soliditeten till 29,00 %. Bolaget är sedan många år ett av de ledande bostadsföretagen i landet och är känt för sin stora andel marknära och småskaliga bebyggelse samt olika kategoriboenden. Väsbyhem är miljöcertifierade enligt ISO 14001 samt kvalitetscertifierade enligt ISO 9001. Närheten till Arlanda (8 minuter) och tågförbindelser till såväl Stockholm (29 minuter) som Uppsala (26 minuter) gör Upplands Väsby mycket attraktivt för såväl boende som företag.

AB Väsbyhem